Nevědomí

(viz také kolektivní nevědomí, osobní nevědomí)

Nevědomí je úhrn všech duševních jevů postrádajících vlastnosti vědomí.

Nevědomí ... je zdrojem instinktivních sil duše a forem nebo kategorií, které je usměrňují, zejména archetypů259

Koncept nevědomí je pro mne konceptem výlučně psychologickým, a nikoli filosofickým konceptem metafyzické povahy. Z mého pohledu je nevědomí psychologickým hraničním konceptem, který zahrnuje všechny duševní obsahy nebo procesy, které nejsou vědomé, tj. nemají zřetelný vztah k já. To, že mohu hovořit o existenci nevědomých procesů, ospravedlňuje prostě a jednoduše zkušenost.260

Nevědomí je jak nekonečné, tak nevyčerpatelné. Není to pouze jen něco neznámého, ani pouhé skladiště vytěsněných vědomých myšlenek a emocí; některé jeho obsahy se mohou stát nebo se stanou vědomými.

Takto definované nevědomí popisuje nesmírně nestálou skutečnost: všechno, co vím, na co však momentálně nemyslím; všechno, čeho jsem si byl kdysi vědom, nyní však je zapomenuto; všechno, co je vnímáno mými smysly, ale mým vědomím nepovšimnuto; všechno, co bezděčně a bez pozornosti, to znamená nevědomě cítím, na co myslím, vzpomínám, co chci a činím; všechno budoucí, co se ve mně připravuje a teprve později se dostane do vědomí – to všechno je obsahem nevědomí.261

V nevědomí jsou rovněž uloženy zvláštní „psychoidní“ funkce, které nejsou s to dosáhnout vědomí a o jejichž existenci se dovídáme jen nepřímo.

Jsou-li nevědomé faktory ignorovány nebo vytěsňovány, nevědomí se stává hyperaktivním a produkuje chorobné příznaky, které paralyzují vědomé aktivity.

Nároky nevědomí se kategoricky vnutí vědomí a způsobí tím neblahý rozpor, který se projeví většinou v tom, že lidé buď už neví, co vlastně chtějí, a nemají už do ničeho chuť, nebo chtějí příliš mnoho najednou a mají chuti hodně, ale do nemožných věcí.262

Obecně lze říci, že kompenzační postoje nevědomí udržují, nebo znovu nastolují psychickou rovnováhu, pokud již byla narušena.

Nevědomé pochody, které kompenzují vědomé já, obsahují všechny prvky, jež jsou nutné pro autoregulaci celkové psýché. V osobní rovině to jsou ve vědomí neuznané osobní motivy, jež se objevují ve snech, nebo jsou to významy denních situací, které jsme přehlédli, nebo závěry, které jsme neudělali, nebo afekty, které jsme si nedovolili, anebo kritiky, jež jsme si odpustili.263

Svoji roli hraje nevědomí rovněž v typologii: manifestuje se v protikladných postojích a prostřednictvím nerozvinutých funkcí.

Jung připsal nevědomí tvůrčí funkci. Nevědomí je zdrojem obsahů, které jsou nezbytné pro psychologické zdraví. Nevědomí není nadřazeno vědomí, jeho poselství (ve snech, tvůrčích impulzech atd.) musí být vždy zprostředkováno jáským komplexem.

Bez lidského ducha nedává nevědomí smysl. Sleduje nepřetržitě své kolektivní cíle a neslouží nikdy individuálnímu lidskému osudu.264

Vědomí by mělo bránit své premisy a sebe samo chránit, ale chaotickému životu nevědomí by měla být rovněž dána příležitost projevit se – pokud je to pro nás únosné. To ale znamená současně jak otevřený konflikt, tak spolupráci. Taková by zjevně měla být cesta lidského života. Je to stále se opakující příběh o kladivu a kovadlině, mezi nimiž leží železo, které je třeba ukout do pevného a odolného „individuálního“ celku.265

Pro nevědomý duševní stav je charakteristická ztráta kontroly nad instinkty a identifikace s komplexy.

Neuvědomění je prvotní hřích, pro logos přímo zlo.266

Extrémní stav neuvědomělosti se vyznačuje převahou kompulzivních instinktivních procesů, které způsobují buď nekontrolovanou inhibici, nebo selhání inhibice vůbec ... Úroveň vědomí je nízká, jako ve snovém stavu. Vysoká úroveň vědomí na straně druhé je charakterizována zvýšeným uvědomováním, převahou vůle, řízeným racionálním chováním a téměř naprostou nepřítomností instinktivních determinant. V prvním případě klesá intelektuální a etický výkon, ve druhém se ztrácí přirozenost.267

Právě v nevědomosti je největší nebezpečí, náchylnost k sugescím. Působení sugescí spočívá v uvolnění nevědomé dynamis. Čím je tato dynamis vědomí vzdálenější, tím je působivější. Proto s narůstajícím odštěpením vědomí od nevědomí narůstá nebezpečí psychické nákazy, a tím davové psychózy.268


259)  „The Structure of the Psyche“, CW 8, odst. 342.
260)  „Definitions“, CW 6, odst. 837.
261)  Výbor II, „Teoretické úvahy o podstatě duševna“, str. 38.
262)  Výbor I, „Obecný popis typů“, str. 273.
263)  Výbor III, „Vztahy mezi já a nevědomím“, str. 75.
264)  Sto dopisů, str. 66.
265)  „Conscious, Unconscious, and Individuation“, CW 9/I, odst. 522.
266)  Výbor II, „Psychologické aspekty archetypu matky“, str. 209.
267)  „Psychological Factors in Human Behaviour“, CW 8, odst. 249.
268)  Sebrané spisy 9/II, „Struktura a dynamika bytostného Já“, odst. 390, pozn. 84.

Různé roviny psýché a nevědomí.
1 = já;  2 = vědomí;  3 = osobní nevědomí;  4 = kolektivní nevědomí;
5 = část, která se nikdy nestane vědomou.

Pojem nevědomí byl zprvu „negativním“ popisem, neboť označoval ty obsahy, které nejsou vědomé (viz uvědomění) nebo nejsou uvědomění schopny (viz nevědomí kolektivní, nevědomí psychoidní). Přiřazovat tomuto vnitřnímu prostoru duše nějak uspořádanou strukturu je obtížné a opovážlivé, jelikož jeho obsahy a procesy se nevztahují k vědomému já takovým způsobem, aby je vědomé já mohlo beze všeho vnímat. Poznat nevědomí znamená uznat, že existuje dynamika, která člověka ovlivňuje, jejíž mechanismy působení však lze ze strany vědomého světa jen těžko nahlédnout. Směry výzkumu v psychologii a antropologii, které se orientují spíše na vědomí, proto tuto dimenzi dlouho buď negovaly, nebo z výzkumného procesu vyloučily.

Poznatky o kvazi nevědomém světě, který je částečně spojen s vlastní osobou a zčásti jej vidíme venku, jsou však v lidském vědomí přítomny odedávna. Na raných stupních vývoje vědomí vystupuje nevědomí v archaické formě (viz archaický světový názor), např. v substanciální formě jako duše, která může opouštět tělo (viz ztráta duše). Rovněž tak se nevědomí zakouší ve stavu posedlosti nevědomými, zdánlivě zvenčí přicházejícími faktory, např. duchy nebo démony (viz komplex). V takto determinovaných kulturách existují také způsoby zacházení s nevědomými obsahy a s nemocemi, které se velmi podobají naší moderní psychoterapii. V mytologiích a náboženstvích lze nalézt tradice a praktiky léčení a očisty člověka, které vyplývají z takových magicko-mytických postojů vědomí: rituál, zpověď, modlitba, pouť, exorcismus atd. Již ve velmi rané době vznikla v Indii jóga jako část náboženství, která usiluje o koncentraci na vnitřní stavy duše.

Také ve filozofii existují od samého počátku představy o existenci nevědomí, například: v antice u Plotina, později u Leibnize, obzvláště u Schellinga, potom u Herbarta a Caruse, u Bachofena, Hartmanna a Nietzscheho (srov. Ellenberger, 1985).

Systematickým zkoumáním nevědomé psýché se otevírá nový model člověka. Na člověka lze nyní stále více pohlížet jako na komplexní dynamický systém, tvořený kolektivními a individuálními silami, které vytvářejí jeho současnou individualitu.

Po počáteční orientaci na Freuda dospěl Jung brzy k domněnce, že psýché ve stavech spánku, somnambulismu, abaissement du niveau mental (viz vědomí, změněné stavy) je schopna tvořivého výkonu a dokáže vnímat „vysoce vyvinutou intelektuální činnost nevědomí“ (Jung, GW 1, § 148). Jeho asociační experimenty potvrzují předpoklad rané psychoanalýzy o disociaci vzpomínek a afektů. Ukazují však také jiným směrem, totiž na existenci center většího emocionálního významu a hlubšího účelu. Proto Jung odlišuje od vědomí a s ním spojeného já komplexy osobnostního charakteru, které se více sytí z nevědomí nebo jsou zcela nevědomé (viz dílčí osobnost).

Jung tedy předpokládá osobní nevědomí a ještě hlubší kolektivní úroveň nevědomí a vychází z domněnky, že psýché má nakonec také nenázornou, psychoidní povahu. Nikoli osobní nevědomí, nýbrž nevědomí neosobní představuje v psýché autonomně působící dynamický potenciál (objektivně psychické), který je nadřazený psýché jednotlivce i vědomí a který sahá daleko nad rámec tendencí ke splněným přáním a sexuálně infantilních pohnutek (viz instinkt) nebo osobních motivací.

Tyto představy nevědomí byly poprvé uvedeny v díle Proměny a symboly libida (Wandlungen und Symbole der Libido, srov. Jung, GW 5) a v Jungově souborném díle se dále rozvíjely ke stále větší diferenciaci úvah o archetypu, autoregulaci psýché a individuačním procesu. Od prvopočátku lze rozpoznat představu celosti osobnosti, která zahrnuje vědomí i nevědomí. Rozhodujícím faktorem vývoje jednotlivce a společnosti je proto vztah a konfrontace mezi jáským vědomím a nevědomím. Nevědomí se připisuje tvořivá kvalita, která může působit ve smyslu vývojových impulzů na vědomí kompenzujícím a korigujícím způsobem (viz individuace). Obráceně je však pouze individuální vědomí konkrétního člověka schopno utvářet individuální život.

K rozšíření pojmu nevědomí resp. archetypů vedla Junga skutečnost, že se zabýval fenoménem synchronicity (srov. Jung, GW 8). Do centra jeho zájmu se nyní dostává nadřazená síla archetypu, resp. bytostného Já jako archetypu všech archetypů: „Jako numinózní faktor určuje archetyp druh a průběh utváření očividně s předvídáním nebo apriorní znalostí cíle, který se vykresluje pomocí procesu centrování“ (Jung, GW 8, § 411). Obecněji řečeno, je za tím představa obecného duchovního faktoru (viz duch, logos), schopného dosáhnout vědomí, který působí i mimo psýché jednotlivce. Tento obecný duchovní faktor také dalece přesahuje představu instinktivních procesů, které jsou určeny pudově, a prohlubuje hypotézu polarity pudu a ducha jako principu života vůbec. Rovněž nové poznatky fyziky – v podobě relativizace představy prostoru, času a kauzality – potvrzují Jungovu hypotézu o působnosti psychoidních sil a o sobě nepoznatelně působícího světa, v němž „prostor a čas ztrácejí svůj smysl, resp. stávají se relativními“ (srov. Jung, GW 8, § 957). Z toho vychází – po vzoru alchymie – představa, že pozadím empirického světa je unus mundus.



Literatura:  Ellenberger, H. F. (1985): Die Entdeckung des Unbewussten;  Frey-Rohn, L. (1969): Von Freud zu Jung;  Meier, C. A. (1968): Die Empirie des Unbewussten

Nevědomí osobní

Individuální vrstva nevědomí, odlišná od nevědomí kolektivního.

[Osobní] nevědomí ... [obsahuje] nejen vytěsněné obsahy, ale i veškerý materiál, který nedosahuje hodnoty prahu vědomí ... Mimo vytěsněný materiál se v nevědomí nachází i všechno, co se psychickým stalo podprahově, včetně subliminálních smyslových vjemů.278


278)  Výbor III, „Vztahy mezi já a nevědomím“, str. 13-14.

Osobním nevědomím rozumí analytická psychologie ty nevědomé obsahy a procesy, které se vztahují ke konkrétní individuální osobnosti a jejímu individuálnímu životu: „Můžeme odlišit individuální nevědomí, které obsahuje vše, co bylo získáno za dobu existence osobnosti, tedy všechno zapomenuté, vytěsněné, podprahově vnímané, myšlené a cítěné. Vedle tohoto osobního nevědomí existují však jiné obsahy, které nebyly nabyty osobní zkušeností, nýbrž pocházejí ze zděděné možnosti psychického fungování vůbec, totiž ze zděděné mozkové struktury... Tyto obsahy označuji jako kolektivní nevědomí.“ (Jung, GW 6, § 919)

Rozlišování mezi osobním a kolektivním nevědomím je jedním ze základních předpokladů a základních polarit analytické psychologie. Za nimi se skrývá napětí a vzájemná nepostradatelnost nebo polarita mezi kolektivní psýché (viz kolektiv) a psýché individua (viz individuace, principium individuationis) vůbec. Psýché není toliko vědomě-nevědomá, nýbrž také kolektivně-individuální nebo kolektivně-osobní celost (viz bytostné Já). Vědomí, já a individuum jsou zakotveny jako možnost prožívat nebo jako způsob fungování psýché obecně, tedy kolektivně. Vědomí, já, veškeré psychické možnosti zakoušet a prožívat, všechny komplexy – tedy např. stín a vývoj animy/anima – které společně vytvářejí osobnost, jsou individuálním výsledkem, individuální výbavou archetypově zakotvených možností psýché zakoušet a prožívat. Proto jsou konstrukcí nebo výsledkem součinnosti z osobně prožitého života, v něm vědomě, ale i nevědomě působících souvislostí, obsahů, obrazů, procesů a všech podob, kterých může vůbec život nabýt na základě struktury kolektivního nevědomí. Osobní a kolektivní nevědomí tedy nakonec nelze oddělit v tom smyslu, že osobní zkušenost je strukturována kolektivním nevědomím.



Literatura:  Ellenberger, H. F. (1985): Die Entdeckung des Unbewussten;  Frey-Rohn, L. (1969): Von Freud zu Jung;  Meier, C. A. (1968): Die Empirie des Unbewussten.

Nevědomí kolektivní

(viz také archetyp, archetypický obraz, osobní nevědomí, individuace, persona)

Objektivní psýché. Kolektivní nevědomí je strukturální vrstva lidské psýché, která obsahuje kolektivní duševní obsahy – nepatří individuu, ale celému lidskému společenství či lidské rase obecně – archetypy.

Vědomá osobnost je více nebo méně svévolný výřez z kolektivní psýché. Je to suma psychických skutečností, které pociťujeme jako osobní.176

Jak identifikace s tím, co je kolektivní, tak dobrovolné odloučení od něho jsou synonymy pro onemocnění.177

Kolektivní kvality mohou ulpívat nejen na dílčích psychických elementech nebo obsazích, ale i na celých psychologických funkcích.

Funkce myšlení může mít jako celek kolektivní kvalitu, jestliže se vyznačuje souhlasem se zákony logiky a rovněž je v souladu se všeobecně přijímanými zákony. Podobně funkce cítění jako celek může být kolektivní, je-li toto cítění identické s obecným cítěním a souhlasí se všeobecnými očekáváními, obecným morálním vědomím atd. Podobně vnímání a intuice jsou kolektivní, když jsou v daný čas charakteristické pro velkou skupinu lidí.178

Jung vytvořil teorii kolektivního nevědomí na základě zjištění, že existují všudypřítomné psychologické fenomény, jejichž existence nemůže být vysvětlena pouhou osobní zkušeností jednotlivého člověka. Například fantazijní aktivity spadají do dvou kategorií.

Jsou to za prvé fantazie (včetně snů) osobního charakteru, které se nepochybně vracejí k osobním zkušenostem, k věcem zapomenutým nebo vytěsněným, a lze je tedy úplně vysvětlit individuální anamnézou. Za druhé existují fantazie (včetně snů) neosobního charakteru, jež nelze redukovat na zkušenosti z minulosti jedince, a nelze je tedy vysvětlit jako něco individuálně získaného. Tyto fantazijní obrazy mají nepochybně své nejbližší analogie v mytologických typech ... Tyto případy jsou tak četné, že se nemůžeme vyhnout předpokladu, že v duši existuje kolektivní základní vrstva. Nazval jsem ji kolektivní nevědomí.179

Kolektivní nevědomí obsahuje celé duchovní dědictví lidského vývoje, vždy znovu zrozené v mozkových strukturách každého jednotlivého individua.180

Kolektivní nevědomí – pokud jsme o něm vůbec schopni něco říci – se nám jeví jako složené z prvotních obrazů nebo mytologických motivů, jejichž exponenty jsou mýty všech národů. Ve skutečnosti můžeme považovat celou mytologii za jistý druh projekce kolektivního nevědomí ... můžeme studovat kolektivní nevědomí dvojím způsobem – buď z mytologie, nebo v individuální analýze.181

Čím více si je člověk vědom obsahů svého vlastního osobního nevědomí, tím více se mu odhaluje bohatá vrstva obrazů a motivů nevědomí kolektivního a tím více se rozšiřuje jeho osobnost.

Tím vznikne vědomí, které už není v zajetí malicherného a osobně citlivého světa já, ale podílí se na širším světě, na objektu. Toto širší vědomí už není ono citlivé, egoistické klubko osobních přání, obav, nadějí a ambicí, jež se musejí kompenzovat nebo třeba i korigovat nevědomými osobními protitendencemi, nýbrž je to s objektem, se světem spojená vztahová funkce, která jedince přesahuje do bezpodmínečného, zavazujícího a nerozlučitelného společenství se světem.182


176)  Výbor III, „Vztahy mezi já a nevědomím“, str. 49.
177)  „The Structure of the Uncounscious“, CW 7, odst. 485.
178)  „Definitions“, CW 6, odst. 692.
179)  Výbor II, „Psychologie archetypu dítěte“, str. 231-232.
180)  „The Structure of the Psyche“, CW 8, odst. 342.
181)  „The Structure of the Psyche“, CW 8, odst. 325.
182)  Výbor III, „Vztahy mezi já a nevědomím“, str. 76.

V analytické psychologii se jako kolektivní nevědomí označuje všem lidem společná psychická struktura, působící od prvopočátku ve fylogenetickém i ontogenetickém vývoji (viz psychično objektivní). Zčásti je kolektivní nevědomí vědomím uchopitelné, neboť se odráží v archetypových obrazech a symbolech a jejich numinózní energii, zčásti zůstává kolektivní nevědomí nenázorné.

Jung popisuje vlivy a účinky nevědomých psychických sil, které v celém lidstvu – a ve všem živém – řídí vývoj a individuaci (principium individuationis) jednotlivce a svá pozorování a zkušenosti dává do spojitosti s představami a vědomostmi, obsaženými ve starších filozofiích a náboženstvích. Tím proniká přes Freudovo pojetí osobního nevědomí až ke kolektivním nevědomým systémům. Jung postuluje tuto kolektivní vrstvu nevědomí jako vědecky formulovanou hypotézu nejprve na základě své práce se schizofrenními pacienty a jejich obraznými projevy nevědomí. V analytické psychologii se během mnoha let zkoumalo velké množství obrazů ze snů, pohádek, mýtů, poezie, umění, náboženského a filozofického myšlení, které lze považovat za řídící centra chování a prožívání člověka. Hypotézu potvrzují jak práce, které se zaměřují na typologii funkčního zaměření a na funkce, které řídí vnímání a způsoby reagování (viz funkce orientační) – myšlení, intuice, vnímání a cítění – tak etologická, etnologická a mytologická zkoumání a výzkumy vývoje vědomí a procesu individuace.

Diskuse s moderní fyzikou a biologií vedou ke krystalizaci Jungových domněnek v obsáhlý obraz, v němž psýché a tělo představují různé stránky téže skutečnosti. W. Pauli zpracoval podněty analytické psychologie z hlediska fyziky, R. Sheldrake z hlediska biologie. Později dochází neurobiologie (viz výzkum mozku) k poznatkům, které potvrzují, že za vědomou stránkou člověka působí nevědomé, sebeřídící, kreativní procesy. W. Obrist, A. Stevens, O. Vedfelt aj. zpracovávají tyto výsledky z hlediska analytické psychologie. Společenské vědy narážejí při zkoumání nevědomých procesů v podnicích a institucích na děje, které lze popsat jako kolektivní zákonitosti těchto systémů.

Jung nazývá tato silová a formativní životní centra nejprve praobrazy, později archetypy. Představují předvědomá centra utváření života a lze je poznávat na základě jejich obrazů a účinků a fenomenologicky popsat prostřednictvím jejich obrazného kontaktu s vědomím. Očividně jsou to pudové síly evoluce (viz vývoj vědomí, psychologie evoluční). Jejich formující vliv se představuje v přirozeném proudu životních událostí, jako jsou narození a smrt, puberta a jiné přechody, individuace skupiny i jedince atd.

Proud psychické energie se přitom organizuje v archetypových systémech, v jejichž rámci hraje významnou roli napětí protikladů (viz enantiodromie, polarita). Každý rozkvět a každé odkvétání tak představuje archetypový vzor, stejně jako např. stát se otcem nebo matkou představuje individuační krok v jednotlivém, jak Michael Fordham pro doplnění dokládá k první polovině života člověka.

Jestliže se energetický tok individuace v jednotlivci nebo v celku lidského života naruší, dochází k typickému nahromadění psychické energie, což se projevuje neurotickými nebo psychotickými symptomy. Jejich obvyklé jevové formy byly mezitím z velké části prozkoumány a očividně spočívají na archetypových základech. Archetypové obrazy Narkissa, Oidipa nebo Élektry jsou toho působivým dokladem a poprvé je precizně popsal S. Freud.

Směr pohybu kolektivního nevědomí můžeme příležitostně spatřit v uměleckých výtvorech, v nichž se rýsuje budoucí vývoj. Výzkum dokládá, že děti a umělci nadto disponují vědomím, které je vůči kolektivnímu nevědomí otevřenější než normální denní vědomí dospělého člověka. Ten často potřebuje nejprve ponořit vědomí do spánku, aby byl schopen vnímat poselství a přínos kolektivního nevědomí ve snech a předvědomých fantaziích.

Podstatnou součástí terapií – což vyplývá ze závěrů těchto výzkumů – se stalo rozlišování mezi vědomými a nevědomými, kolektivními a individuálními myšlenkami, pocity, fantaziemi a tvořením. Jungovo nabádání, aby se o dar diferencovaného vědomí náležitě pečovalo, je přitom podstatným prvkem, který se procvičuje ve formě aktivní imaginace, což je meditativní metoda, kterou Jung vytvořil a ověřil pro práci jednotlivce. Čím je archetypové pole blíže jednotlivému vědomí, tím více se zužuje a jeví se pak jako kolektivní nebo individuální komplex. Vždy jsou v něm však přítomny elementy kolektivní psychické energie, živého tvaru, emocionální účasti a utváření života. Analytická psychologie předpokládá, že celkový proces má centrum, které řídí jeho vývoj. Toto centrum a pole nazývá Jung souhrnně bytostné Já.



Literatura:  Obrist, W. (1990): Archetypen;  Jacobi, J. (1957): Komplex – Archetypus – Symbol;  Stevens, A. (2002): Archetype Revisited.

Nevědomí psychoidní

Psychoidní znamená „podobný psýché“. Jung používal pojmy „psychoidní archetyp“ a „psychoidní nevědomí“, aby tak vyjádřil skutečnost, že povaha archetypů je nejen psychická, ale také fyzická. Psychoidní aspekty archetypů a nevědomí jsou ty aspekty, které se projevují ve vnějším světě. Psychoidní nevědomí tvoří základy jednoho světa (unus mundus).

Psýché je v podstatě konflikt mezi slepým pudem a vůlí, respektive svobodou volby. Tam, kde převládá pud, začínají psychoidní procesy, jež jako neuvědomitelné prvky patří ke sféře nevědomí. Psychoidní proces však není celé nevědomí, neboť to má zřejmě podstatně větší rozsah.344

Zdá se mi pravděpodobné, že vlastní podstata archetypu je neuvědomitelná, to znamená, že je transcendentní, a proto ji označuji jako psychoidní.345


344)  Výbor II, „Teoretické úvahy o podstatě duševna“, str. 36.
345)  Výbor II, „Teoretické úvahy o podstatě duševna“, str. 70.

Názor, že nevědomí má psychoidní (duši podobné) pozadí, na němž se psychické a fyziologické aspekty organismu jeví jako dvě strany jedné mince, formuloval Jung až relativně pozdě – v roce 1946 (srov. Jung, GW 8, § 368 a násl.). Jung se tímto pojmem odvolává na E. Bleulera, jelikož Jung sám se jím pokoušel zachytit přibližně stejnou skupinu fenoménů, které měl rovněž na mysli Bleuler: a sice procesy, které se přiřazují především subkortikálním mozkovým oblastem. V souvislosti s reflexními procesy, biologickými procesy přizpůsobení a života, se v tehdejší psychiatrii, neurologii a psychologii užívaly takové pojmy jako tělová duše, duše mozkového kmene, hlubinná psýché, visceral brain, mikropsychický aspekt. Pojmem psychoidní zamýšlel Bleuler postihnout to, co mají společné všechny procesy, které pod tento pojem shrnuje. Zde se záměry Junga a Bleulera setkávají. V protikladu k Bleulerovi se však Jung vzdává snahy lokalizovat psychické fenomény v mozkové struktuře a tím se zříká terminologie odvozené z anatomie. Používá proto termín „psychoidní“ jen jako adjektivum. Má sice v zorném poli stejné fenomény, ale na rozdíl od Bleulera na ně pohlíží z perspektivy analytické psychologie; tím bere v potaz nevědomí, kolektivní nevědomí, učení o archetypech a později synchronicitu.

Jung dochází k závěru, že vlastní podstata archetypu „není dostupná vědomí, to znamená že je transcendentní; proto ji tedy označuji jako psychoidní“ (srov. Jung GW 8, § 417). Z tohoto hlediska odděluje Jung psychoidní procesy s jim vlastní – duši podobnou – kvalitou od „čistě životních pochodů“ a „vlastních duševních“ procesů. Prvně uvedeným, např. vegetativním, reflexním nebo tzv. animálním funkcím chybí onen ekvivalent, který je srovnatelný s psychickým děním. Psychoidní procesy však takové ekvivalenty mají. S psychickým mají společnou „účelnost a využívání dřívějších zkušeností k ... dosažení cíle“, paměť, asociace, „tedy něco analogického myšlení“ (Bleuler, cit. podle Junga, GW 8, § 368). Přesto je na rozdíl od psychického dění příslušná funkce v psychoidní oblasti vázána na pevně dané procesy reflektoricko-instinktivního charakteru (viz instinkt), zatímco psychično se od toho odlišuje tím, že funkce jsou ovlivňovány vůlí a nedobrovolná vázanost je potlačována ve prospěch zvolených modifikací, např. sublimace (srov. Jung, GW 8, § 386). Jelikož je tu „subjekt, který volí“, jeví se psychično „jako emancipace funkce z instinktivní formy a její neodvratnosti“ (srov. Jung, GW 8, § 377). Také v nevědomí, k němuž psychoidní procesy patří, existují modifikované akty volby a představy. Pro psychoidní část nevědomí je charakteristické, že jako nepsychično není dostupná vědomí, „ačkoliv se může manifestovat psychicky“, je schopna psychifikace a působí často extrémně „psychifikujícím“ způsobem. Můžeme to pozorovat u archetypů: jsou psychoidním faktorem, jejich vlastní podstata je nenázorná, transpsychická, vědomí nepřístupná: psychoidní (srov. Jung, GW 8, § 417). Rozpoznat „archetyp per se“ lze teprve na základě jeho účinků, tedy když se psychicky manifestuje archetypovými představami a obrazy.

Jung dospěl k předpokladu psychoidních procesů přes svůj model archetypů, když začal pochybovat o čistě psychické povaze archetypů. Psychologické úvahy a poznatky fyziky ho přiměly k tomu, aby vyšel z nějakého nepsychického aspektu archetypu. Rozpracování synchronicity bylo podnětem k formulaci ještě obecnější hypotézy; ta vyžaduje psýché, „která se nějak dotýká materie, a obráceně materii s latentní psýché“ (Jung, GW 8, § 441). Pokud je zde míněna lidská psýché, setkává se tento výrok s obecným souhlasem. Jako panpsychický postulát je sporná.

Zajímavé je, že výsledky empirického výzkumu kojenců přinášejí důkazy, které podporují Jungovu představu „psychoidního systému“. Výzkumem kojenců zjištěné biopsychické prekoncepce, resp. pohotovostní systémy, nebo vrozené protopsychické vzorce podnět-reakce, jejichž prostřednictvím kojenec především aktivně utváří svá setkání s bližními a prostředím, se kryjí s psychoidními procesy instinktivní a archetypové oblasti a rovněž s Neumannovou „biopsýché“, která hraje roli nejen u kojence.



Zdroje:
Daryl Sharp:  Slovník základních pojmů psychologie C. G. Junga
Lutz & Anette Müller:  Slovník analytické psychologie